Divendres, dia 19 d’abril, va tenir lloc al pati del Centre Melis Cursach la taula rodona organitzada per Jaume Cabrer  com a part de la seva exposició fotogràfica. A la taula rodona anomenada "La fotografia en l'era de la intel·ligència artificial”, participaren, juntament a Jaume Cabrer, els fotògrafs Macià Puigrós i Agustí Torres.
 

La presentadora de la taula rodona va ser na Bàrbara Amorós, directora  de la revista Bellpuig, qui presentà els fotògrafs i els plantejà una sèrie de preguntes seleccionades amb intel·ligència artificial.

 

Davant un nombrós públic, molts d’ells aficionats a la fotografia, es va comentar que des de sempre s’han manipulat les fotografies i que la tècnica facilita el treball del fotògrafs. Ara bé diferenciaven la fotografia presa pel fotògraf amb el tractament d’imatges extretes de la intel·ligència artificial i el perill que suposa no diferenciar entre les imatges obtingudes per un fotògraf ( manipulades o no) i les que se treuen del món digital.

 

Una molt interessant conversa entre professionals de la fotografia, que se pot resumir amb l’escrit següent:

Es pot diferenciar una imatge creada per IA d'una fotografia?
Les imatges d'Ilay Athanasiou han estat creades per la intel·ligència artificial.
El misteri d'Ilay Athanasiou desvelat: Revelat el motiu ocult de l'exposició a la Centre Melis Cursach.
Després d'una setmana d'intriga, es va revelar el motiu ocult darrere de l'exposició "Llums del Mediterrani: Viatge visual a les illes gregues i les Balears", de Jaume Cabrer i Ilay Athanasiou que es pot veure fins diumenge 21 d'abril al Centre Melis Cursach de Capdepera.



Durant aquesta extraordinària exposició, els visitants han estat captivats per la riquesa i la bellesa de les imatges que han transformat la galeria en una jornada de descobriment i reflexió. Tanmateix, el que inicialment semblava una fusió harmoniosa entre fotografies fetes a les illes gregues i a les Balears ara revela una narrativa més complexa.
El misteriós fotògraf Ilay Athanasiou, que ha captivat l'atenció del públic amb les seves impressionants captures, ha estat finalment exposat com un personatge fictici creat per Jaume Cabrer. Les seves imatges signades pel "fotògraf" grec, encara que vívides i captivadores, són en realitat les imatges creades pel mateix Cabrer amb intel·ligència artificial.



El projecte "Llums del Mediterrani" no només ha buscat desconcertar als espectadors, sinó també obrir un diàleg profund sobre la intersecció entre la creativitat humana i el potencial emergent de la tecnologia. Aquesta exposició ha estat una experiència no només visual, sinó també filosòfica.
Durant la taula rodona titulada "La fotografia en l'era de la intel·ligència artificial", celebrada el divendres 19 d'abril a les 19 h es va descobrir que les "fotografies" de Athanasiou eren una farsa.



El motiu ocult darrere d'aquesta exposició era explorar els límits de la creació artística en l'era digital. La pregunta provocadora que ha sorgit d'aquesta exposició és fonamental: Es pot diferenciar una imatge creada per IA d'una fotografia? A través d'aquesta demostració, s'ha buscat estimular un debat profund sobre els desafiaments i les oportunitats que aquesta nova era planteja per a les arts visuals”.


Un debat de gran actualitat.