2008-04-28    Dia 21 de març, tres caminaires de Cranques Reumàtiques  decidirem sortir de Cala Rajada i recórrer el Parc de Llevant. Aquesta n'és una breu crònica

Tres érem tres, els qui sortírem de Cala Rajada a les 7 hores i arribàrem a les cases de Betlem  devers les 16,30 hores, després d’haver fet una excursió al llarg de la costa del parc de Llevant.
    Partírem amb els primers raigs de sol de Cala Rajada i, després de travessar la platja de l’Agulla, ens enfilàren cap el coll de Marina (7,30 h). La baixada cap a  cala Mesquida la férem per la zona de na Blanca (dunes) i travessant el torrent, per arribar a l’inici del passeig de sa Mesquida. Des d’aquí enfilàrem cap a la rodona d’entrada del nucli urbà i férem el camí, ample i molt evident, que ens dugué fins cala Torta (8,30 h.).  Vorejant la costa, passàrem per cala Mitjana i cala Estreta, tot el temps amb la remor de la mar al  nostre costat i un oratge que anava augmentant per moments. El camí que voreja la costa no està fitat, però és evident i no té pèrdua.

A  les 9:15 arribàrem a la torre d’Albarca, on descansàrem mitja hora i férem una mossegada. Des de la torre seguírem un camí de carro cap a sa Font Celada i d’aquí, en  pocs minuts, arribàrem al refugi de s’Arenalet d’Albarca ( 10,30h.). Fins aleshores el camí havia estat suau i permetia una marxa ràpida, però passat el refugi la cosa canvia. Prenguérem el camí d’En Mondoi que s’enfila cap a munt amb molta pendent, oferint, a mesura que guanyam alçària, unes vistes magnífiques de la marina del parc de Llevant. En arribar al pi de sa Romana, passat el pla de ses Bitlles (repoblació forestal),  agafàrem una desviació cap a la dreta, amb la intenció de pujar sa Talaia Moreia. Aquest camí acaba a la zona del coster d’En Galleric, aquí pujàrem tot dret per un itinerari fitat, gairebé sense camí, molt empinat. Arribàrem a la torre a les 11,40, amb una bona suada, així que descansàrem una estona i tornàrem a fer un mos.

A les 12,30 començàrem a baixar per un  caminoi fitat  que arriba a l’inici de la carretera, en el coll deixàrem el camí i ens enfilarem directament cap al Puig de Tudosa, per una canal evident. Aquí el vent ja era notable i dificultava el progrés. La pujada resultà agra, però a les 13,30 ja érem a les antenes. Baixarem per l’altre costat, deixant de banda la carretera, cap al coll de sa Balma. Aquí ens desviàrem cap al camí dels presos, cercant un poc de redossa per dinar (14 h). Així que seguírem el camí fins passar el Puig de Morei i el de sa Creu. Des d’aquí intentàrem tornar a la línia de la carena, ja que el camí ens allunyava de la vorera dels penya-segats. Després d’una travessia sense camí arribàrem a un corral, que enllaça amb una paret. Al final d’aquesta paret trobàrem una sèrie de fites que ens dugueren cap al puig de sa Truja i seguit-seguit, cap a un portell des del qual ja poguérem veure l’ermita  de Betlem. Des del portell (camí senyalitzat de s’Alqueria d’Avall fins a l’ermita ) un caminoi de gran bellesa ens dugué a la font de s’Ermita (16 h) on descansàrem i resposàrem forces per iniciar la davallada fins a les cases de Betlem (16,30h). Aquí ens esperava el cotxe que ens havia de dur de tornada a Cala Rajada, això si per la carretera, còmodament instal·lats al seient.

Acabàrem ben satisfets, pensant de tornar a repetir l’eixida, però aquesta vegada partint del Bec de Ferrutx, pujant als cims que hem deixat (Es Porrassar, la Talaia Freda, Puig de Morell) i deixant de banda els que pujàrem en aquesta ocasió.

Agustí, Maria Àngela i Paco.