Diumenge, 22 d’octubre, els excursionistes de Camina, Caminaràs i  Cranques Reumàtiques van fer un dels camins més interessant del municipi de Capdepera. En aquesta ocasió vam fer una ruta circular sortint i arribant a Cala Agulla. La sortida del sol ja presagiava un dia espectacular.

Així vam sortir des de Cala Agulla a les 20,30 hores i després de travessar la platja de bon matí (estava pràcticament buida) enfilaren  el camí del coll de Marina.

Prèviament gaudirem de les vistes de Cala Moltó amb la llum matinal. Dissortadament la platgeta ha quedat reduïda a la mínima expressió.

La pujada la férem sense problemes per l’ample camí que uneix cala Agulla i cala Mesquida.  A dalt del coll ens aturàrem a descansar una estona, al forn de calç.

El camí és ple de floretes liles de safrà bord o  fals safrà (colchium auntumnale), entapissant les voreres. Per cert no és comestible!

El camí de baixada cap a Cala Mesquida resultà molt còmode i distès i poc abans d’arribar a la platja ens tornàrem uns minuts, aprofitant per fer un parell de fotografies. Afortunadament el dia era plou nítid i ideal per treure bones imatges. Al fons podíem gaudir de la silueta de Menorca.

Travessarem la platja i caminàrem per l’asfalt fins la rodona d’entrada a cala Mesquida, des d’on surt el camí  que ens durà fins a cala Torta. Es tracta d’un camí ample que primerament puja i després manté la pendent per baixar definitivament cap a Cala Torta.

A Cala Torta ens aturàrem una estona a berenar devora els penya-segats, a l’ombra, i alguns aprofitàrem per a fer un capfico.

El camí de les Costellades surt de Cala Torta, però com era relativament prest decidírem anar cala Mitjana i allargar una estona la caminada.

La tornada a cala Torta la férem per l’interior del bosc (pujant una curta i inclinada rampa) fins el final del torrent al fons de la cala. Arribats a Cala Torta un altre pic iniciàrem la ruta seguint les indicacions del GR (direcció coll des Racó).

El caminet estret, sense gaire desnivells, travessa una vall envoltada de muntanyes de no gaire alçada. L’itinerari travessa el torrent un parell de vegades i a les voreres se poden veure els estrats que recorden les costelles (suposem que d’aquí surt el topònim).

En arribar a una cruïlla senyalitzada, seguírem a la direcció senyalitzada amb el cartell de la plantació de Red Elèctrica. Seguírem el camí suaument ascendent i hem d’anar a alerta a agafar un desviament a l’esquerra (marcat per dos pals). Si ens equivoquem i seguim arribaríem al final del camí, lloc on hi ha una gran repoblació forestal.

El camí puja amb més pendent travessant un arboçar, que poc a poc es recupera del foc que el va cremar fa uns anys. Aprofitàrem per menjar algunes arboces ja madures.

A dalt del coll, just en el límit de la finca de Sa Mesquida de Dalt, aturàrem a dinar aprofitant les meravelloses vistes del puig de l’Àguila i la talaia de Son Jaumell. També decidírem gaudir de les vistes de bona part del municipi, de sa Mesquida i de Menorca.

Panxa plena baixàrem pel camí i travessarem la finca de Sa Mesquida de Dalt, en direcció a sa Mesquida d’Abaix. Travessarem un preciós alzinar i ens aturàrem a veure les cases de sa Mesquida d’Abaix.

El camí és ample i còmode, sense dificultats. A l’esquerra hi ha restes del que va ser una important maressera. En poc temps arribàrem a un trencall i giràrem cap a la dreta pel camí que havíem iniciat al matí, tornant a la rodona de l’entrada a Cala Mesquida.

A Cala Mesquida seguírem un altra ruta per tornar a Cala Agulla. Travessàrem el torrent de sa Mesquida i seguírem pel camí que el voreja per darrere de Na Begassa fins l’entrada de la finca de Cala Moltó.

Travessàrem la finca, que ens ofereix unes magnífiques vistes del puig de s’Àguila. Passat el sementer i el figueral arribàrem a les cases per agafar el camí de sortida de la finca.

Ja només ens quedava arribar al camí del bosc de l’Agulla cap a la platja, que travessàrem, ja plena de gent, fins a la rodona on havíem iniciat el camí.

Aquesta és l'itinerari que vam seguir:

Imatges de flora i fauna de la ruta:

Aprofitem per agrair a les propietats de sa Mesquida de Dalt i Cala Moltó per facilitar-nos el pas per les seves finques. Gràcies.