Primerament, hi hagué una concentració al cementiri de la Colònia de Sant Pere per part dels grups excursionistes
Camina, caminaràs de Son Servera i Cranques reumàtiques de Capdepera, on es deixaren uns quants cotxes més envant, cap a Betlem, perquè allà fos el nostre punt de tornada. A partir del cementiri, caminam un tram de carretera, en direcció cap a les cases de Betlem fins arribar a un tercer desviament el camí des Parral (just davant la Creu de Terme) que ens portarà a l'inici d'una pujada cap a la ruta que ens disposàrem a fer un 11 de Febrer, de 2018, diumenge.

Seguidament, cal considerar que el guia no comptava amb l'imprevist de l'aigua al torrent des Parral, que encetava el crull a la muntanya, per mor de la pluja dels darrers dies. Aquest fet va ser de gran bellesa a l'entorn però també de gran dificultat, amb salts complicats i herbes frondoses, que feren la ruta més lenta, superada això si, amb l'ajuda dels guies. Les ziga-zagues ens esperaven per posar-nos davant de còdols impacients, visitats per la remor de l'aigua i per algún salt hermós, que feia del lloc un entorn digne d'ègloga, un espai virginal enmig de la natura. En filera, se superaven els salts i de pedra en pedra, avançàvem cap amunt, entre les parets de la muntanya. Després d'haver pujat diferents altures, ens aturam a berenar en un replà del torrent. A la dreta queda en Coassa (320 m) i a l'esquerra la Talaia Freda (561). L'excursió realitzada serà d'uns 15, 4 km.

Posteriorment, continuam el camí, amb bona companyia, mentre conversam, estam atents a la ruta o intentam respectar el silenci dels cims. L'itinerari és recte, el rost elevat, les penyes s'eleven poderoses, sobre la nostra mirada. Després de pujar una bona estona, amb molta de cura amb la humitat de l'aigua a les pedres. La ruta es torça cap a la dreta i s'intueix l'itinerari que ens ha de portar fins al bec de Ferrutx. Abans, encara ens queda fer una pujada considerable, amb una vista molt particular, amb el marc incomparable del Parc de Llevant a darrera, amb el Porrassar inclòs, i a la banda de tramuntana, a la llunyania els cims Tomir i Massanella nevats, en un dia de sol i fred, de vent de ponent, que devia bufar a uns 20 km per hora. A l'altra part de muntanya, després d'arribar a un pinar es segueix fins a colombrar, ara sí, la colossal fita del bec de Ferrutx. Després de fer cim, alguns ja es posen a dinar per a després fer-se la foto de grup. Altres excursionistes també visitaven el bec amb el mateix ànim que ens hi havia portat a nosaltres. Acte seguit començam el descens per allà on l'haviem acabat, amb la diferència de no fer el torrent des Parral, sinó que seguirem pel sender que davalla fins a unes barraques abandonades, des d'on veurem també l'Ermita de Betlem situada sobre l'antiga alqueria de Binialgorfa.

Després d'una breu estada per descansar i recuperar forces, ens dirigim a la font de l'Ermita pel camí que queda a l'esquerra. Abans d'arribar-hi, podem contemplar les marjades que en altre temps varen ser conrades per les mans treballadores dels ermitans. A la font, amb l'aigua que surt de la boca d'un cap de lleó, alguns excursionistes aprofiten per fer-hi un glop d'aigua, just a devora hi ha una capella amb les imatges de la Verge Lourdes per i de Santa Bernadeta de Soubirous aquells que han peregrinat fins allà i volen la seva salvaguarda. Acte seguit, travessarem una barrereta i deixarem un camí de la dreta per avançar per un camí marcat que continuarà en unes pronunciades ziga-zagues que ens han de portar en descens fins a un altre portal; les camades per fer la baixada porten també algunes dreceres que l'excursionista pot agafar per abreujar el camí. En el moment de fer l'excursió el torrent anava ple d'aigua i a més el camí pel qual transitàvem també ho anava. El terreny era pedregós i esquerp, però així i tot, el poguérem realitzar amb tranquilitat, devallam lents i distesos, fins a arribar a trepitjar un sòl de marès, mentre un dron ens contempla des de l'aire. Hauran passat quaranta cinc minuts fins que arribem al predi de Betlem. En el camí ens toparem amb la presa, a mig camí. La baixada serà d'un total de 45 minuts, Des d'allà ens apropem als cotxes, on alguns conductors hauran d'apropar a altres fins el cementiri per a poder regressar. S'haurà realitzat aleshores, una magestuosa excursió amb el Bec de Ferrutx com a esfinx poderosa que s'eleva al cel i que qualsevol visitant sabrà reconèixer. La propera excursió serà a la Canaleta del Massanella, anau-hi preparats!

Us deixem algunes imatges.